Tuesday, August 3, 2010

..Kepulangan itu...

saya menanti kepulangan itu...
saya nak balik rumah..
nak jumpa mak ayah kerana hari ahad ini saya ada ujian pertengahan..
huhu :'(

sebenarnya, setiap kali musim peperiksaan,
saya akan pulang ke rumah..
memohon maaf dan mengambil keberkatan daripada kedua ibu bapa yang dicintai.

meminta agar mereka sentiasa berdoa buat anaknda ini..
kata ayahnda dan bonda, mereka selalu berdoa buat semua anak-anak mereka.
tiada kurang dan tiada lebihnya.

Itu memang benar.
Ayah dan mak tak pernah pilih kasih.
pandangan mata zaman kanak-kanak dulu sememangnya menyatakan bahawa mereka pilih kasih tetapi sebenarnya mereka membantu yang mana lebih perlu dibantu.
saya sebagai anak sulung, dilahirkan dalam keluarga yang bahagia ini mengakui bahawa anak sulung penuh dengan sifat berdikari..
tak lepas daripada pelbagai dugaan.
kerana itulah saya disini.
sebagai 'role model' pada semua adik-adik.

Iwan, Nurul, Aa dan Saiful,
dengarlah kata-kata kaklong.
Didunia ini,
Tak ada yang lebih baik melainkan keluarga.
Jika harta, keluarga boleh porak peranda.
maka, belajarlah kalian agar sentiasa bersyukur dan berusaha untuk mendapatkan harta dengan sendiri.
tak usah direbut harta orang tua kerana mereka jua berusaha mendapatkannya.
Tak usah berebut harta pusaka kelak nanti saudara entah ke mana.
Mak ayah telah mendidik kita..
talah mengasuh kita..
Gembirakan hati mereka..
Jika kalian tak dapat pulang ke rumah,
telefonlah mereka..
mereka mengharapkan panggilan walaupun seminit daripada kita..

Ramadhan bakal menjelma..
suasana itu tak dapat dirasa andai kita tak berkumpul sekali..
jauh berbeda seperti zaman kanak-kanak dahulu..
Sekarang, semuanya jauh di perantauan.
bagaimanapun, harapan kaklong ini,
kalian menjadi insan berguna untuk agama, keluarga, bangsa, dan negara.

No comments:

Post a Comment